Pucharu Pokoju i Przyjaźni w rajdach Enduro (1989) Jarosław Ozdoba
Indywidualnie w klasie 125 za Ryszardem Gancewskim uplasował się utalentowany Steffen Hess z NRD. Trzecie miejsce zajął Mikę Kallenbach, także z ekipy NRD. Cała trójka jeździ motocyklami Simson GS dostarczonymi przez wytwórnię z Suhl.
Liderem klasy 250 został Uwe Weber z fabrycznego teamu MZ, tuż za nim był Zbigniew Przybyła, jeżdżący Jawą 250 model E’88, a na trzecim miejscu – Harald Sturm z NRD.
Klasę 500 wygrał Jens Gruner na MZ, drugi był Andreas Cyffka, a trzecim Jeans Scheffler. Jeżdżą oni w barwach zespołu NRD. W tejże klasie na miejscu siódmym uplasował się Zbigniew Banasik na Jawie 500 VVZ.
Tegoroczne wydanie Pucharu Pokoju i Przyjaźni stało na dość dobrym poziomie pod względem jakości sprzętu. Pokazano wiele ciekawych prototypów, było dużo nowych motocykli zachodnich i japońskich firm. Ekipa NRD startowała na nowych modelach MZ – z silnikami chłodzonymi cieczą – charakteryzujących się bardzo dobrymi osiągami, co jest istotne w tym sporcie. Również nowe Simsony raz jeszcze dowiodły, że ich wykonanie – to niemal zegarmistrzowska robota. Zadziwiająca jest trwałość tych małych silników „kręcących” kilkanaście tysięcy obrotów. Zawodnicy polscy korzystali, jak zwykle, z uprzejmości Simsona i Jawy. Czechosłowacy użyczyli Zbigniewowi Przybyle w miarę nowego modelu Jawy z silnikiem chłodzonym wodą, natomiast pozostali zawodnicy używali kadrowych i klubowych motocykli.
Sąsiedzi z południa dysponujący kilkoma nowymi Jawami, jechali także na KTM i włoskich Accossato. Jawy 125 i 500 wyposażono w silniki austriackiej firmy Rotax-Bombardier. Zresztą i dwieście pięćdziesiątki miały cylindry rodem z Austrii. Zespół ZSRR zaopatrzył się w rajdowy model IŻ-a 250 i 500. Motocykle te nie zawsze spisywały się najlepiej, ale nowe modele będą chyba lepsze. Aby zlikwidować absencję w klasie 125, zawodnicy z Kraju Rad otrzymają nowe Accossato lub KTM. Węgrzy, prócz seryjnych modeli Jawy, używali też kilku motocykli Yamaha, Honda i KTM, Niestety, znów okazało się, że dobry sprzęt to nie wszystko.
Duża liczba motocykli renomowanych marek, towarzyszących tegorocznej pucharowej rywalizacji, to także uciecha dla kibiców. Podniesienie poziomu wydobyło Puchar Pokoju i Przyjaźni z cienia, w jakim się znajdował i uczyniło zeń atrakcyjne w formie rozgrywki bratnich państw. Impreza ta jest doskonałą okazją do konfrontacji możliwości utalentowanej młodzieży z możliwościami zawodników innych krajów. Trener Malec traktuje Puchar Pokoju i Przyjaźni jako sprawdzian młodzieży przed startem w Mistrzostwach Europy lub w Sześciodniówce. Pucharów zmagania to także niezła okazja do testowani kadry – pod tym samym kątem. Młodzi zawodnicy, świadomi, że stawką jest start w Six Days postarali się o dobre wyniki.
Aby zaspokoić ciekawość Czytelników, podajmy pełen skład zespołu reprezentującego Polski w
Pucharze Pokoju i Przyjaźni.
I tak, w klasie 125 startowali
Ryszard Gancewski (MKS Koron Kielce);
Andrzej Tomiczek (BKM Bielsko-Biała)
Jacek i Mariusz Czachor (AMK Pałać Młodzieży Warszawa);
Maciej Wróbel (BKM);
Krzysztof Gnacy (KM KWB Turów Bogatynia)
Bogdan Warchoł (Zagłębie Miedziowe Lubin).
Reprezentacja klasy 250 przedstawia się następująco:
Zbigniew Przybyła (Zagłębie Miedziowe Lubin)
Tomasz Kodym (SKM Szarak Sochaczew)
Piotr Kasperek (BKM)
Maciej Sobkowski (Korona Kiece).
Klasę 500 tworzył zespół w składzie:
Zbigniew Banasik (Korona Kielce)
Jarosław Pomirski (KM Bałtyk Gdynia)
Mirosław Misztal (Korona)
Andrzej Daraż (KM KWB Turów Bogatynia)
Ryszard Bracik (Korona)
Leszek Gnat (AMK Drwęca Ostróda)
Zbigniew Baran (WKM Sparta Wrocław)
Kolejna edycja rajdowego Pucharu Pokoju Przyjaźni, którą długo będziemy pamiętać przeszła do historii. Ryszard Gancewski, po sukcesie w Rajdzie Inków, sprawił kolejną przyjemną niespodziankę. Okazało się, że rajdy motocyklowe to jedna z mocniejszych stron polskiego sportu,
Wyniki Pucharu Pokoju i Przyjaźni 1987
Klasa 125cm:
1. Ryszard Gancewski (166 pkt) Simson PL
2. Steffen Hess (105) Simson – DDR
3. Mikę Kallenbach (83 pkt.) Simson – DDR
11. Andrzej Tomiczek (34 pkt.) Simson – PL
13. Jacek Czachor (22 pkt.) Simson – PL
16. Mariusz Czachor (20 pkt) KTM – PL
17. Maciej Wróbel (20 pkt; KTM – PL
18. Krzysztof Gnacy (17 pkt.) KTM – PL
21. Bogdan Warchoł (13 pkt) Simson – PL
Klasa 250cm:
1. Uwe Weber (137 pkt) MZ – DDR
2 Zbigniew Przybyła (109 pkt) Jawa – PL
3. Harald Sturm (80 pkt) MZ – DDR
19. Tomasz Kodym (10 pkt) Jawa – PL
23. Jacek Czachor (11 pkt) Jawa PL
28. Piotr Kasperek (9 pkt) Jawa – PL
29 Bogdan Warchoł (8 pkt) Jawa – PL
35. Maciej Sobkowski (1 pkt) Jawa – PL
Klasa 500 cm:
1. Jens Gruner (138 pkt) MZ – DDR
2. Andreas Cyffka (101 pkt.) MZ – DDR
3. Jens Scheffler (74 pkt) MZ – DDR
7. Zbigniew Banasik (49 pkt) Jawa – PL
20. Jarosław Pomirski (16 pkt) Jawa – PL
27. Mirosław Misztal (9 pkt) Jawa – PL
31. Andrzej Daraż (6 pkt) Jawa —PL
33. Ryszard Bracik (5 pkt) Jawa – PL
35. Leszek Gnat (4 pkt) Jawa – PL
37. Andrzej Baran (3 pkt) Jawa – PL
Zespołowo seniorzy: 1. NRD (149 pkt), 2. Polska (137 pkt), 3. CSRS (126 pkt); 4. ZSRR (91 pkt), 5. Węgry (48 pkt).
Juniorzy: 1. NRD (154 pkt.), 2. Polska (131 pkt), 3. CSRS (127 pkt), 4. ZSRR (95 pkt), 5. Węgry (22 pkt)