Przegrał przez korek!!! Janusz Śmiłowski 1992

Motocyklowymi rajdami enduro rządzą Włosi, wystarczy popatrzeć na wyniki mistrzostw świata: w czterech klasach górą zawodnicy z Italii, w 125  KTM posiadający włoską licencję i mieszkający w Bergamo. w ..dużych” czterosuwach Kari Tiainen z ekipy Husqvarna El Campero. oczywiście włoskiej. Komplet! Czy pasowałby do tego towarzystwa nasz MACIEJ WRÓBEL? Niby tak. bo to fabryczny zespól TM z Pesaro ale widocznie zadecydowano inaczej, skoro podczas ostatniej eliminacji Gianmarco Rossi wyprzedził 20-latka z Bielska-Białej.I to wyłącznie przez zatkany korek wlewu paliwa w TM nr 91. Sabotaż włoskiego mechanika?

Foto : Kari Tiainen Finlandia Team Husqvarna El Campero

– Nie spałem przez całą noc – mówił uradowany policjant z San Marino po ogłoszeniu wyników w Skoevde. Wspierająca Rossiego firma HRD debiutuje na rynku, korzysta z silników Suzuki, przygotowaniem motocykla zajmuje się sam Gianmarco Rossi, wspomagany przez kolegę. Mimo amatorskiej skali przedsięwzięcia, były mistrz Europy może uchodzić za pełnego profesjonalistę – otrzymał od HRD worek lirów, dwie 80-ki i Fiata Ducato przystosowanego do wojaży i remontów. No a za tytuł premia 25000 dolarów. PZM wypłacił Maciejowi Wróblowi 35 min zł, połowę kwoty obiecanej za mistrzostwo, 15 min mniej niż dostał przed rokiem za taki sam wynik Andrzej Tomiczek.

Foto: Gianmarco Rossi na motocyklu HRD 80 z silnikiem suzuki PM 80

Przed sezonem mówiono o busie z ASPRO, jednak gdy zbliżał się termin wyjazdu do Portugalii, dokładnie dwa dni przed opuszczeniem Bielska, Maciek dowiedział się, że może liczyć wyłącznie na swojego 13-letniego Mercedesa 207. Zagłębie Miedziowe pożyczyło przyczepę kempingową i tak przejechano w sumie 40000 km, najczęściej w trójkę – z Ryszardem Gancewskim i Stanisławem Olszewskim.

Na Skandynawię wykurował się Tomiczek, doszły również trzy panie – mama Maćka Nela (- To prezent za całoroczne pranie moich ciuchów i mycie butów), narzeczona Magda i jej matka. Wreszcie skończyły się flaki z puszki, specjalność kuchni trenera Gancewskiego! Padasjoki – gmina w Finlandii trudno odszukać, to mała wioska 50 km od Lahti. Płaska trasa, długa tajna próba przez las, crossowa w starej żwirowni. Wróbel otrzymał nr 3, ruszył za Rossim i Muraglią. Nie było żadnych kłopotów z motocyklem przywiezionym jak zwykle z Włoch. O tym, ile potrafi ówczesny lider mistrzostw, najlepiej świadczy przebieg tajnej próby pierwszego dnia. Maciek wywrócił się, dogonił Rossiego, znowu upadł na ostatnim zakręcie i., wygrał z rywalem o 7 sekund! O wszystkim miała jednak zadecydować Szwecja, zaś gdyby kolejność nie uległa tam zmianie, Rossi szykował protest do FIM. Żądał anulowania wyników z Kielc, gdzie sam strajkował, a Wróbel wygrał. Te 20 punktów stanowiło od maja kamień niezgody w światku enduro. Maćka przestał pokazywać Screensport, za co odpowiada Niemiec Gunter Mair z Pro Sport TV, publikowano różne wersje punktacji choć FIM oficjalnie zatwierdził drugą połowę Rajdu świętokrzyskiego – wyłącznie z Polakami. Przykładowo w Szwecji ukazała się przed rajdem informacja, iż liderem 80-ek jest… Rossi.

Mieszkańcy najelegantszego hotelu w Skoevde – Billingheus, widocznie lubią enduro, skoro nie protestowali, gdy 170 motocyklistów parę razy przejechało po schodach i przez podwórko. Sąsiedni stok slalomowy posłużył jako teren próby crossowej, a stromy podjazd od razu obnażył słabe strony TM-a z zatkanym korkiem wlewu paliwa. Nie działało odpowietrzanie i silnik zaczął się przycierać. – Dojedź do mety – radził Gancewski, gdyż jakikolwiek numer z kieleckimi wynikami mógł zrzucić Wróbla nawet za Pierfranco Muraglia.

Foto: Maciej Wróbel Moto TM 80

Zaraz po sobotniej części imprezy Rysiek zadzwonił do Warszawy. Mirosław Malec pełni od niedawna funkcję dyrektora Biura Sportu ZG PZM. ale był przecież jednym z najwyżej cenionych trenerów enduro w Europie, nim zasiadł za biurkiem przy Kazimierzowskiej, miał kilka propozycji pracy za granicą. – Wymienić korek – padła rada i natychmiast skończyły się kłopoty. Teraz serwisowy TM Gancewskiego kaprysił, „uszczęśliwiony” korkiem Wróbla. Do Rossiego zabrakło czterech punktów. Można gdybać co by się stało. gdyby nie ufano Wiochom i zabrano z kraju nowego TM-a. Szansa uciekła – czy się powtórzy? Jeszcze przez rok ma istnieć w  klasa 80 potem najmniejszą będzie 175 Maciek nie dysponujący oszałamiającymi warunkami fizycznymi, wolałby zostać w 80-kach ewentualnie przejść do 125 jednak tam jest już dużo trudniej. Na razie walczy w Australii, zaś gdy wróci z Sześciodniówki. pozostaną do zdobycia dwa tytuły mistrza Polski w enduro i motocrossie. Zagłębie Miedziowe Głogów, które zainwestowało w wychowanka BKM jakieś 200 min. może zebrać zupełnie nieoczekiwane plony. W Bielsku też się cieszą, bo przecież Maciek jest nadal członkiem klubu i kiedyś na pewno tam wróci.

KOŃCOWA PUNKTACJA MŚ ENDURO

KLASA 80:

1. Gianmarco Rossi (Włochy) HRD 223

2. Maciej Wróbel (Polska) TM 219

3.Pierfranco Muraglia (Włochy) Kawasaki 173

4.Roman Michalik (CS) TM 135

5.Vladimir Bus (CS) KTM 133

KLASA 125:

1. Jeff Nilsson (Szwecja) KTM 184

2. Stefano Passeri (Włochy) Aprilia 172

3. Paul Edmondson (W. Brytania) Husqvarna 163

4. Lubomir Vojkuvka (CSRF) TM 144

5. Fausto Scovolo (Wiochy) TM 138

KLASA 250:

1. Giorgio Grasso (Włochy) Kawasaki 218

2. Paolo Fellegara (Włochy) Yamaha 181

3. Joakim Hedendahl (Szwecja) Suzuki 169

4. Bohumil Pośledni (CS) Suzuki 114

5. Franciszek Hrobsky (CS) KTM 104

KLASA 500:

1. Tullio Pellegrinelli (Włochy) Honda 213

2. Giovanni Sala (Włochy) KTM 211

3. Sven-Erik Joensson (Szwecja) Husqvarna 180

4. Libor Podmol (CS) KTM. 138

5. Gerard Jimmink (Holandia) Kawasaki 132

KLASA 350 4T:

1. Mario Rinaldi (Włochy) KTM 177

2. Kent Karlsson (Szwecja) Husqvarna 176

3. Otakar Kotrba (CS) Husqvarna 168

4. John Deacon (W Brytania) Husqvarna 159

5. Arnaldo Nicoli (Włochy) Husqvarna 150

KLASA POW. 500 4T:

1. Kari Tiainen (Finlandia) Husqvarna 200

2. Fabio Farioli (Włochy) KTM 179

3. Jaroslav Katrinak (CS) Husaberg 151

4. Bill Andersson (Szwecja) Husqvarna 130

5. Karl-Heinz Holz (Niemcy) Husqvarna 70

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *