Kampania Iberyjska Mistrzostwa Świata Figuera da Foz 1993
Mistrzostwa świata w rajdach enduro rozpoczęty ostatni sezon w dotychczasowym formacie.
Od 1994 będą obowiązywały tylko cztery klasy (do 125 i powyżej 175 dla dwusuwów oraz do 350 i powyżej 500 dla czterosuwów, zaś liczba eliminacji zostanie zredukowana do sześciu, m. in. zabraknie polskiej rundy.
Po rezygnacji Wróbla i Tomiczka, do Portugalii i Hiszpanii wyjechał osamotniony Wojciech Rencz uczestniczący w ME, które w tym roku odbywają się wyłącznie w klasie 125.
Jako jedyny posiadał ubiegłoroczny model motocykla – TM 125 po australijskiej Sześciodniówce.
Obiecywana pomoc włoskiej ekipy fabrycznej okazała, się minimalna (pierścienie tłoka w Portugalii, tłumik w Hiszpanii), pociechą jest obietnica PZM, że w razie dobrych wyników zostanie zakupiona w Pesaro nowa 125-ka. 21-letni wrocławianin asekurowany przez tatę Andrzeja na Yamaha 125, używanej przez Wojtka w MP (A. Głogów wyraził zgodę), rozpoczął od piątej lokaty w Figueira da Foz – na 22 startujących.
Luźne czasy między PKC, kamienista trasa, zjazdy i podjazdy nad samym morzem, piękna pogoda i rywalizacja wyłącznie na próbach.
Brylowali fabryczni jeźdźcy Gas Gas, TM, włoskich importerów Hondy i KTM. Rencz byt w czołówce, wystarczy przejrzeć miejsca na sprawdzianach szybkości – 2, 3, 4, 3 i 2.
Następnego dnia Polak wywrócił się na jednej z prób, stąd 3,5-sekundowa porażka z Pregnolato.
Niestety, hiszpańskie wrażenia pozostały tylko z soboty, i to niezbyt miłe.
Od trzech dni w tamtej części Pirenejów lało non stop, a podczas rajdu nastąpiło prawdziwe oberwanie chmury. Nie mówiąc o rozmokłej nawierzchni, trasa przypominała trial.
Czasem pchali,my motocykle z wyłączonym silnikiem. Nawet zwycięzcy klas w MŚ spóźniali się po kilkanaście minut, ze 115 na starcie sklasyfikowano tylko 37, a w ME z 18 – dwóch!
Mnie zabrakło do mety 25 kilometrów. Już po próbach, na przedostatnim odcinku TM spadł ze skalnej półki i wyciągaliśmy go przez godzinę.
Wymieniłem wcześniej klocki, ale drugie też się skończyły i jechałem praktycznie bez hamulca. Solidnie potłuczony Wojciech Rencz wykurował się w ciągu paru dni, ubiegły weekend spędził na rajdzie w Grodkowie i motocrossie we Wschowie. Z Rovirą i Boano zmierzy się ponownie 22 maja pod Hradkiem, tydzień później zbiórka w Kwidzynie.
MISTRZOSTWA ŚWIATA
KLASA 80 cm – I dzień:
1. Xavier Puigdemont – Gas Gas 2. Gianmarco Rossi – TM 3. Pierfranco Muraglia – Kawasaki 4. Jaroslav Beran – Gas Gas 5. Marco Giovanchelli Yamaha
II dzień:
1. GM. Rossi 2. P.F. Muraglia 3.Jaroslav Beran 4. M. Giovanchelli, 5. Michel Exance TM
KLASA 125 cm I dzień:
1. Stefano Passeri – Aprilia 2. Fausta Scovolo – TM 3. Paul Edmondson – Husqvarna 4. Jeff Nilsson – KTM 5. Luca Trussardi – Yamaha
II dzień:
1. P. Edmondson 2. S. Passeri 3. J. Nilsson
4. Giuseppe Gallino KTM 5. Silvan Petteri – Husqvarna
KLASA 250 cm I dzień:
1. Giorgio Grasso – Kawasaki 2. Paulo Fellegara – Yamaha 3. Tullio Pellegrinelli – Husqvarna 4. Alex Liobelt – KTM 5. Dominique Costes – Honda
II dzień:
1. Grasso 2. Fellegara 3. Pellegrinelli 4. Joakim Hedendahl – KTM, 5. A. Liobelt
KLASA 500 cm I dzień:
1. Davide Croci – Honda 2. Giovanni Sala – KTM 3. Cyril Esquirol – Husqvarna 4. Oskar Gailardo – KTM 5. Dusan Kotrla – Kawasaki
II dzień:
1. Sala 2. Croci 3. Esquirol 4. Gerard Jimmink – Kawasaki 5. Libor Podmol – KTM
KLASA 350 4T cm I dzień:
1. Sven-Erik Joensson – Husqvarna 2. Mario Rinaldi – KTM 3. Kent Karlsson – Husaberg 4. Armando Nicoli – Husqvarna 5. Anders Eriksson – Husaberg
II dzień:
1. Karlsson 2. Joensson 3. Otokar Kotrba – Husqvarna 4. Nicoli, 5. Eriksson
KLASA POW. 500 4T cm I dzień:
1. Fabio Farioli – KTM 2. Kari Tiainen – Husqvarna 3. Bill Andersson – KTM 4. Jaroslav Katrinak Husaberg 5. Martin Kreml – Husqvarna
II dzień:
1. Farioli 2. Tiainen 3. Andersson 4. Kreml 5. Stanislav Zloch – Husqvarna
MISTRZOSTWA EUROPY
I dzień:
1. Josep Rovira – Gas Gas 2. Vincenze Lombardo – TM 3. Isidre Esteve – Gas Gas 4. Jamo Boano – Honda 5. Wojciech Rancz – TM
II dzień:
1. Rovira 2. Lombardo 3. Boano 4. Esteve 5. Denis Premola
6. Rencz
MISTRZOSTWA ŚWIATA
KLASA 80 cm I dzień:
1. Puigdemont 2. Rossi 3. Muraglia 4. Beran 5. Giovanchelli
II dzień:
1. Rossi 2. Puigdemont 3. Beran 4. Exance 5. Herbert Wagner – Suzuki
6. Muraglia
KLASA 125 cm I dzień:
1. Nilsson 2. Trussardi 3. Passeri 4. Pedro Perez Caballero – KTM
5. Lubomir Vojkuvka TM
II dzień:
1. Passeri 2. Edmondson 3. Trussardi 4. Scovolo 5. Gallino
KLASA 250 cm I dzień:
1. Gras-Fedegara 2. Pellegrineili 3.Hedendahl 5. Zdenek Gottvald Suzuki
II dzień:
1. Hedendahl 2. Pellegrinelli 3. Grasso 4. Fellegara 5. Peter Johansson – Suzuki
KLASA 500 cm I dzień:
1. Sala 2. Jimmink 3. Esquirol 4. Laurent Boussiquix – Husqvarna 5. Kotrla
II dzień:
1. Kotrla 2. Jimmink 3. Esquirol 4. Sala 5. Bjoern Johansson – Honda.
KLASA 350 4T cm – I dzień:
1. Nice 2. Joensson 3. Karlsson 4. Eriksson5. Rinaldi
II dzień: nikt nie ukończył rajdu
KLASA POW. 500 4T cm I dzień:
1. Farioli 2. Andersson 3. Katrinak (sklasyfikowano trzech).
II dzień: nikt nie ukończył rajdu.
MISTRZOSTWA EUROPY
I dzień:
1. Rovira 2. Buno (sklasyfikowano dwóch).
PUNKTACJIA MŚ
80 cm :
1. Rossi 74 2. Puigdemont 65 3. Muraglia 57 4. Beran 56 5. Giovanchelli 35
125 cm :
1. Passeri 72 2. Nilsson 57 3. Trussardi 53 4. Edmondson 52 5. Scovolo 37
250 cm :
1. Grasso 75 2. Fellegara 74 3. Pellegrinelli 62 4. Hedendahl 55 5. Costes 34
500 cm:
1. Sala 70 2. Esquirol 60 3. Jimmink 57 4. Kotrla 52 5. Boussiquix 38
350 4T cm:
1. Joensson 54 2. Karlsson 50 3. Nicoli 46 4. Rinaldi 38 5. Eriksson 36
Pow. 500 4T cm:
1. Farioli 60 2. Andersson 47 3. Katrinak 37 4. Tiainen 34 5. Kreml 24