Bieżący sezon motocrossu zaczął się trochę Kłopotliwie. 1989
Zawody o Puchar Przyjaźni w Cieszynie Ukazały, jaka przepaść dzieli polskich crossowców Od poziomu jazdy zawodników z Włoch, którzy Dominowali na torze. Nie była to optymistyczna Prognoza na początek sezonu. Kolejne Starty W eliminacjach krajowych pokazały jednak, ze Nasi zawodnicy potrafią walczyć o punkty. Dodatkowym Bodźcem było dostarczenie przez PZM dla kadry Mirosława Zdanowicza najnowszych modeli motocykli Kawasaki W bieżącym sezonie unormowano kilka kwestii Formalnych, które od lat domagały się rozwiązania. Wprowadzono np. klas? 125 Junior, dla utalentowanych Nastolatków ścigających się do tej Pory na motocyklach Simson 50. Obecnie dużo Ciekawsze walki 15- i 16-latków na motocyklach CZ 125.
Zlikwidowano także klasę otwartą, Która cieszyła się nikłym powodzeniem? Po perturbacjach na początku sezonu Andrzej Tomiczek wreszcie przeszedł do zespołu GKM Mysłowice, a Andrzej Szalbierz zasilił Unie Poznań. W walce o tytuł mistrza Polski dobrze sobie Radzą Jacek Lonka klasie 500 i Andrzej Tomiczek W klasie 125. W klasie 250 mamy aż trzech Pretendentów: Zbigniewa Przybyła (Zaglebie Miedziowe Lubin), Jacka Olszewskiego I (Stomil Olsztyn) i Ryszarda Gancewskiego (GAMK Budowlani).
Zespołowo prowadzi KS Górnik Czerwionka Przed GAMK Budowlami Gdańsk i ZM Lubin. W rajdach Enduro wszystko zmierza do przygotowania Ekipy Mirosława Malca do udziału w 54 Sześciodniówce Motocyklowej. Pewnymi kandydatami Wydaje się być: Gancewski, Przybyla i Tomiczek. Pozostali – to już tajemnica trenera. Nasi rajdowcy dobrze radzą sobie w eliminacjach Pucharu Pokoju i Przyjaźni. W serialu mistrzostw Europy Ryszard Gancewski broni trzeciej Lokaty w klasie 125. Ten sam zawodnik otrzymał tez ofertę od firmy Acerbis do wzięcia udziału W Incas Rally na terenie Peru. Jest to maraton długości trasy ok. 4000 km. Acerbis gwarantuje Gancewskiemu motocykl (KTM 350) i pokrywa Wszelkie koszty udziału w tej imprezie. Rajdy Maratony coraz bardziej modne.
Może i tam Zabłyśnie gwiazda Ryszarda Gancewskiego? Na krajowym podwórku również jest interesująco Zespól Korony Kielce po wzmocnieniu składu Właśnie Gancewskim podjął walk? O tytuł mistrza Polski Dotychczasowy lider – BKM Bielsko-Biała jakby oddawał pole. Interesująca jest Tez walka o trzecie miejsce Młodzieży AMK Pałac Młodzieży Warszawa, a K KM Kielce. Po czterech Eliminacjach różnica wynosiła 3,5 punkty. Duże Postępy robi także zespół Nadbużańskiego Klubu Motorowego, mający w swoim skaldzie utalentowanego Dariusza Mintura. Indywidualnie w klasie 125 prowadzi w klasyfikacji Krzysztof Gnacy z KWB Turów-Zgorzelec, Próbuje z nim konkurować Andrzej lis z Korony Kielce.
W klasie powyżej 175 dobrze radzi sobie Bogdan Warchoł z Zagłebia Miedziowego Lubin. Dobre lokaty zajmuje tez Mariusz Czachor z Placu Młodzieży Warszawa. Klasa 250 ma swojego lidera w osobie Ryszarda Gancewskiego. Tuz za nim plasuje się Piotr Kasperek z BKM Bielsko-Biała W klasie powyżej 250 bezkonkurencyjny jest Zbigniew Przybyla (Zaglebie Miedziowe), tytuł wicemistrzowski jest chyba w zasięgu Zbigniewa Banasika z Korony. Sezon trwa, wypada, zatem życzyć motocrossowcom powodzenia, a rajdowcom utrzymania formy, co najmniej do Sześciodniówki Motocyklowej w Walldurn. Ozdoba wielu krajowych zawodów crossowych jest udział zawodników czechosłowackich, startujących w barwach klubów polskich i prezentujących wysoki poziom umiejętności jeździeckich. Nowa nadzieją crossowców z KM Cieszyn jest Franciszek Stoszek, który według oceny trenera Miroslava Hanaczka może być następca Andrzeja Tomiczka Sam Hanaczek zmienił model Hondy na nowszy i pilnie przygotowuje się Do sezonu. Inny Czechosłowak z KM Cieszyn – Jiri Stodulka zrezygnował ze startów i będzie szkoli swego syna w motocrossach i rajdach. Oprócz Josefa Tichego (GKM Mysłowice) w Polsce chcą jeździć inni zawodnicy z CSRS: Larysz jest zainteresowany oferta GKM Mysłowice, a Vasicek – AK Opolskiego – Grodków. Podstawowym motocyklem, który będzie spotykany w tym sezonie w klasie 125 w rajdach Enduro jest czechosłowacka CZ 125/516. W zasadzie pojazd ten przeznaczony jest do startów w motocrossach, ale po niezbędnych przeróbkach dopuszcza si? Ten sprzęt do startu w rajdach. Innym Motocyklem używanym w krajowych rajdach Enduro jest austriacki KTM 125 MX. Jedzą nim kadrowicze, wysoko ceni sobie jego osiągi Crossowcy otrzymali dla potrzeb kadry dwa nowe japońskie motocykle Kawasaki KX 125, a rajdowcy nowe Jawy Dla Zbigniewa Przybyły (Zagłębie Miedziowe Lubin Głogów). W klasie 250 junior najpopularniejszymi motocyklami są produkowane seryjnie wyczynowe motocykle Jawa 250/461. Ich zespoły napadowe charakteryzują się duża trwałością Klasa 250 to tez dominacja Jawy. Kadra używa motocykli Jawa 250 E”87. Jest to model z centralnym Resorowanym tylnym kołem i systemem chłodzenia cylindra wodą oraz nowocześnie rozwiązanym silnikiem: pomiędzy Cylindra a gaźnikiem umieszczono zawór membranowy, który wydatnie podwyższa osiągi motocykla.Inny Model to” Jawa 250 VVZ. Ten motocykl to jakby zubożenie Modelu E”87 o układ chłodzenia silnika wody Motocykliści Jeżdżą także na Jawach 250/462 – motocyklach Zbliżonych do modelu podstawowego, różnica polega na Zastosowaniu wspomnianego zaworu membranowego w Silniku. Motocykle klasy 500 to także Jawy o zwiększonych Pojemnościach skokowych silników. ‚Wiąże się to z lepszymi Osiągami i większym zużyciem paliwa A w tych Motocyklach jest ono duże! Obraz parku maszynowego Polskiego Enduro uzupełniają motocykle Simson HKW 80 i 123. Motocykl tych używa kadra w eliminacjach Pucharu Pokoju i Przyjaźni, Mistrzostw Europy oraz w sześciodniówce motocyklowej. Są to uznane modele o niezłych parametrach i wytrzymałości
TXT. Jarosław Ozdoba