Wiele do zyskania Mistrzostwa Europy Jelenia Góra 1984

Zwykliśmy uważać, że wśród liczących się w europejskiej i światowej czołówce dyscyplin motorowych prymat wiodą nasi zawodnicy żużlowi. Faktem bezspornym jest, że wyniki ostatnich lat uzyskiwane na torach żużlowych pozwalały na wyrobienie sobie takiej opinii. Renoma zdobyta przez Polaków w drużynowych mistrzostwach świata (w latach 1961, 1965, 1966, 1969) w mistrzostwach świata par (1971) czy też sukces w indywidualnych MS (1973) liczyła się nie tylko w opinii publicznej, ale i umacniała naszą światową pozycję w sportach motorowych. Sławy przysparzał nam także za kierownicą samochodów rajdowych Sobiesław Zasada, zdobywając tytuły mistrza Europy (1966,1967,1971) i triumfując w licznych maratonach samochodowych. Przyszły jednak lata chude, sport motorowy związany nierozerwalnie ze sprzętem przeżywa kryzys. W tych szczególnie trudnych dla nas warunkach, a jednocześnie w okresie olbrzymiego postępu technicznego w motocyklach, samochodach, kartach. Nasze wyniki w konfrontacji z przeciwnikami są na miarę realnych możliwości, a w niektórych przypadkach ponad te możliwości.

Ostatnio krzepnie nam i liczy się coraz bardziej w światowej, ostrej rywalizacji dyscyplina motocyklowa – rajdy Enduro.

Ta konkurencja rajdów szosowo-terenowych, rozgrywanych na niełatwych trasach, mająca coś z motocrossu i coś z sześciodniówki motocyklowej, przysparza nam coraz więcej chwały. Odnosił w niej swego czasu sukcesy Stanisław Olszewski, zdobywając dwukrotnie tytuł mistrza Europy, dzisiaj jego era już mija. W minionym sezonie w pierwszej dwudziestce klasyfikowali się Ryszard GancewskiZbigniew Kłujszo i Krzysztof Serwin, w tym roku wiedzie się nam znacznie lepiej.

Czołówkę w rajdach Enduro stanowią obecnie kraje europejskie, takie jak NRR CSRS. RFN. Francja, Włochy i Szwecja, poza Europą zawodnikami wysokiej klasy dysponują właściwie tylko Stany Zjednoczone. W tym gronie wyniki uzyskiwane przez polskich rajdowców muszą budzić uznanie i szacunek.

Dlatego też o sukcesach w rajdach Enduro decyduje w dużej mierze sprzęt i jedynym słusznym w naszych warunkach rozwiązaniem było nawiązanie ścisłej współpracy z producentami z sąsiednich zaprzyjaźnionych krajów, z firmą Simson z NRD i Jawa z CSRS. Nasi najlepsi rajdowcy występują jako kierowcy fabryczni tych wytwórni, korzystając ze sprzętu najwyższej jakości. Ten mariaż daje owoce, widoczne szczególne w bieżącym sezonie. Dysponując konkurencyjnym sprzętem nasi rajdowcy startują w tegorocznych eliminacjach mistrzostw Europy. W tym sezonie już na zawodach we Francji (Apt), Włoszech (Bergamo) i CSRS (Brezova) plasując się na dobrych pozycjach.

Okazją do zdobycia dalszych punktów były eliminacje mistrzostw Europy przeprowadzane na „własnym podwórku” w Kotlinie Jeleniogórskiej. Tutaj działacze KM Sparta Wrocław, wspomagani przez Automobilklub Karkonoski, wytyczyli 90-kilometrową trasę ze startem i metą na stadionie miejskim w Jeleniej Górze. Pętla przejeżdżana każdego dnia zawodów trzykrotnie, wiodła m.in. przez Janówek, Lubiechów, Dziwisz, Wojcieszowa, Radomierz. Na tej trasie znalazło się 30 punktów kontroli czasu oraz cztery próby sportowe, a w tym m.in. crossowa na trasie w okolicy Podgórek. Zjechali do Jeleniej Góry właściwie wszyscy liczący się zawodnicy europejscy, łącznie 106 kierowców z 11 krajów.

W tym doborowym towarzystwie w siódmej eliminacji nasi rajdowcy pojechali wyśmienicie: 20-letni Zbigniew Przybyła (KM Zagłębie Miedziowe) okazał się najlepszy w klasie 80 cm zaś doświadczony Ryszard Gancewski (Budowlani Gdańsk) zwyciężył w klasie 125 cm. Obaj zdobyli po 15 pkt i znacznie przybliżyli się do wymarzonych mistrzowskich tytułów. Ale to był dopiero pierwszy dzień zawodów. W drugim – podczas ósmej eliminacji ME – nie poszło im już tak dobrze: Przybyła przed drugą próbą crossową przebił oponę i stracił wiele czasu na jej wymianę, a następnie, jadąc ryzykancko, upadł i doznał kontuzji kolana, zaś w Simsonie 125 Gancewskiego uszkodzeniu uległa skrzynia biegów. W efekcie obaj nie ukończyli drugiego dnia zawodów i nie zdobyli punktów. W sumie jednak utrzymali wysokie lokaty w mistrzostwach Europy: Gancewski jest drugi, a Przybyła – trzeci w swoich klasach. Do zakończenia mistrzostw pozostały jeszcze do rozegrania cztery eliminacje. Trzymamy kciuki za naszych rajdowców bowiem wiele jeszcze mają do zyskania i… niewiele do stracenia,

WYNIKI VII i VIII EL. MISTRZOSTW EUROPY ENDURO – JELENIA GÓRA 15-16.06.1984 R.

15.06.1984 r.

kl. 80cm:

1. Z. Przybyła – Polska – 20 pkt; 

2. F. Muraglia – Włochy – 17 pkt;

3. J. Thalmann – NRD – 15 pkt.

kl. 125cm:

1. R. Gancewski – Polska – 20 pkt; 

2. B. Lammel – NRD -17 pkt;

3. A. Signorelli – Włochy – 15 pkt.

kl. 250cm:

1. G. Lalay – Francja – 20 pkt;

2. H. Sturm – NRD – 17 pkt;

3. U. Weber – NRD – 15 pkt.

kl. 500cm:

1. J. Scheffler – NRD – 20 pkt;

2. J. Schutzler – NRD – 17 pkt;

3. A. Cyffka – NRD – 15 pkt.

kl. 1300cm:

1. J. Charles – Francja – 20 pkt;

2. T. Charbonnier – Francja – 17 pkt;

3. St. Zloch – CSRS – 15 pkt.

16.06.1984 r.

kl. 80cm:

1. J. Thalmann – NRD – 20 pkt;

2. H. Geissenhoner – NRD – 17 pkt;

3. F. Muraglia – Włochy – 15 pkt.

kl. 125cm:

1. A. Marinoni – Włochy – 20 pkt;

2. A. Signorelli – Włochy -17 pkt;

3. B. Lämmel – NRD – 15 pkt.

kl. 250cm:

1. G. Lalay – Francja – 20 pkt;

2. H. Sturm – NRD -17 pkt;

3. P. Pellegrinelli – Włochy – 15 pkt.

kl. 500cm:

1. J. Scheffler – NRD – 20 pkt;

2. J. Schutzler – NRD – 17 pkt;

3. A. Cyffka – NRD – 15 pkt

kl. 1300cm:

1. J. Charles – Francja – 20 pkt;

2. G. Andreini – Włochy – 17 pkt;

3. T. Charbonnier – Francja – 15 pkt.

Po 8 eliminacjach ME:

kl. 80cm:

1. J. Thalmann – NRD -133 pkt;

2. F. Muraglia – Włochy -119 pkt; 

3. Z. Przybyła – Polska – 97 pkt; 

4. H. Geissenhoner – 94 pkt.

kl. 125cm:

1. R. Hubler – NRD -114 pkt; 

2. R. Gancewski – Polska – 99 pkt; 

3. A. Signorelli – Włochy – 93 pkt;

4. B. Lammel – NRD – 85 pkt

kl. 250cm:

1. H. Sturm – NRD -138 pkt;

2. G. Lalay – Francja – 112 pkt;

3. U. Weber – NRD – 108 pkt.

kl. 500cm:

1. J. Scheffler – 149 pkt;

2. J. Schuetzler – 145 pkt;

3. A. Cyffka – wszyscy NRD – 106 pkt

kl. 1300cm:

1. T. Charbonnier – Francja – 126 pkt;

2. G. Andreini – Włochy -110 pkt;

3. J. Charles – Francja – 95 pkt

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *