Zapasowe Trasy 70 ISDE 1995-Henryk Stobiecki
Rozpoczął się ostatni etap przygotowań do 70. międzynarodowej sześciodniówki motocyklowej Enduro 95 zaplanowanej w regionie jeleniogórskim w dniach 18-23 września br.
Zapowiada się wielkie widowisko sportowe z dodatkowymi atrakcjami retencyjno-rekreacyjnymi. Gorączkowe prace remontowo budowlane trwają na stadionie miejskim przy ii Złotniczej gdzie odbędzie się uroczyste otwarcie największej w świecie i najbardziej prestiżowej imprezy w sportach motorowych. Jeszcze trzy tygodnie temu trybuny stadionu określano mianem „ekologicznych”
Obok resztek zmurszałych i zniszczonych ławek i przy betonowych podpórkach rosło zielsko i trawa Obecnie trwa montaż dwóch tysięcy krzesełek na trybunie głównej i drewnianych ławek.
Radykalnie zmieniło się otoczenie stadionu. Teraz, po generalnych porządkach, jest schludnie, czysto i estetyczne. Nową białą elewację otrzymują wszystkie obiekty stadionu Do rozpoczęcia Six Days zostaną też zakończone roboty przy remontach zabytkowych kamieniczek w rynku, nową elewację otrzyma ratusz.
Dwa dni przed startem ponad pięciuset zawodników z 27 krajów mieszkańcy Jeleniogórskiego oraz liczni kibice i turyści z Europy i Ameryki Północnej będą mogli obedrzeć wszystkie motocykle w strzeżonym parku maszyn. Start i metę sześciodniówki oraz bazę zawodów zlokalizowano na stadionie przy ul. Lubańskiej. Z ciekawostek warto odnotować sprowadzenie z Holandii specjalnych mat ekologicznych, pochłaniających wszelkie wycieki oleju z silników. Na takich właśnie matach staną rajdowe maszyny.
Jeleniogórska 70. Six Days wzbudza coraz większe zainteresowanie mediów. Pisaliśmy już o telewizyjnych ekipach z zagranicy, m in. z USA i Niemiec, bezpośrednie transmisje zapowiadają także Telewizja Polska, Polsat i satelitarna Polonia. Relację na żywo” z końcowego motocrossu zobaczymy w popularnej wrocławskiej „piątce”. Transmisje przewidziało tez Polskie Radio i znane z „żółtego konwoju” krakowskie RMF FM. Napłynęły już prośby o prasową akredytację od ponad stu dziennikarzy z gazet i czasopism wspomnieliśmy już że Enduro 95 to znakomity show motoryzacyjny i artystyczny Oprócz efektownych występów znanych zespołów muzycznych i wokalistów, zaplanowano interesujące konkursy z nagrodami da publiczności (jedną z nich ma być samochód osobowy). Atrakcyjnie zapowiada się wielki festyn na wzgórzu Cichoń w Siedlęcinie. dokąd dojeżdżać będą autobusy MZK Wytyczone też zostaną specjalne parkingi da prywatnych aut Ostatni dzień motocyklowych mistrzostw świata wraz z festynem pierwotnie zaplanowano na Górze Szybowcowe , ale za jej udostępnienie Aeroklub Jeleniogórski zażądał „góry pieniędzy. Choć potem stopniowo zmniejszono kwotę do 900 milionów starych złotych, w opinii organizatorów sześciodniówki t tak była to cena wygórowana. Ostateczne na końcowy motocross wybrano równe widowiskową o ciekawej konfiguracji i bezpieczną trasę w gminę Jeżów Sudecki lasach z 1991 roku. Motocykle jeździłyby po najbardziej atrakcyjnych terenach leśnych i przez potoki, a to oznacza, że narobiłyby wielkich niepowetowanych szkód. Nie pozwolę na to.
Upór ministra spowodował, że trzeba zmienić przebieg rajdowych tras długości blisko 1.500 kilometrów, wcześniej wytyczonych przez wielokrotnego mistrza Polski, a potem trenera kadry narodowej, konsultanta do spraw sportowych 70. Six Days– Mirosława Malca Część z nich motocykliści mieli przejeżdżać kilkakrotnie. Dokładny przebieg tras sześciodniówki jest tajny. Ich znakowanie każdego dnia światowych zawodów odbędzie się trzy godziny przed startem pierwszego zawodnika.
Jeszcze przed odmowną decyzją ministra Żelichowskiego mieliśmy opracowane warianty tras zapasowych. Są to drogi leśne dopuszczone i oznakowane zgodnie z przepisami o ruchu drogowym -przypomina dyrektor jeleniogórskiej sześciodniówki Józef Kisiel. Aktualnie trwa modyfikacja rajdowych tras dokonywana przez Mirosława Malca oraz byłego mistrza kraju, medalistę Six Days i kierownika tras 70. motocyklowych mistrzostw świata Ryszarda Gancewskiego. Kolejno eliminowane są punkty sporne, całkowicie zrezygnowaliśmy z tras na terenie nadleśnictwa Śnieżka, gdyż przekonały nas argumenty leśników. W nadleśnictwach w Szklarskiej Porębie i w Świeradowie Zdroju ich szefowie zdecydowanie i konsekwentnie bronią zapisów sejmowej ustawy, ale jednocześnie starają się pomóc w wytyczeniu tras nie godzących w środowisko naturalne. W miejscach kontrowersyjnych dokonano korekty przebiegu motocyklowych tras. Cieszy nas obopólne zrozumienie wielkiej rangi jeleniogórskiej 70. Six Days (organizowanej po raz drugi) i prawie bezkonfliktowe rozwiązywanie różnych problemów. Zapasowe trasy wcale nie są mniej widowiskowe i trudne od wcześniej wyznaczonych
O nowych ustaleniach komitetu organizacyjnego ISDE (International Six Days Enduro) poinformujemy wkrótce Nadal napływają zgłoszenia od narodowych ekip zagranicznych, kibiców, działaczy i dziennikarzy.