10 LAT KLUBU MOTOROWEGO Ujeżdżają konie mechaniczne 1988
Przed 10 lały, 28 stycznia 1978 r. powstał w Cieszynie samodzielny Klub Motorowy, którego prezesem wybrano ówczesnego dyrektora cieszyńskiej „Cespy”, mgr. inż. Kazimierza Bogunię. W skład ścisłego Zarządu weszli ponadto: inż. Jan Kulig — wiceprezes, Janusz Orzepowski — wiceprezes ds. sportowych oraz mgr Mieczysław Zimiński — wiceprezes ds. ideowo – wychowawczych.
Tradycje motocrossu w Cieszynie są jednak dłuższe, wiążą się z przybyciem do miasta wielokrotnego mistrza Polski w tej dyscyplinie, Janusza Orzepowskiego. Było to w 1974 r. Wówczas, głównie z jego inicjatywy, utworzono przy Automobilklubie Cieszyńskim sekcję motocrossową. W rok później, w rekordowo krótkim czasie, wybudowano tor crossowy w Cieszynie – Boguszowicach. Nowy obiekt obejmował powierzchnię blisko 10 ha, jego długość — przy różnicy poziomu 72 m — sięgała 3 km. Był urozmaicony oraz co najważniejsze — naturalny. Tor posiadał m. in. zeskoki, podjazdy, zjazdy, wiraże, strumyk z wodą. Jego projektantem był mgr inż. Marian Wawszczyk z pracowni Woj. Przedsiębiorstwa Geodezyjnego w Cieszynie. Należał wówczas do najtrudniejszych i najlepszych torów crossowych w kraju. Opinię taką wydał m. in. Zarząd Główny PZMot. oraz wiceprezydent ds. torów Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM), Stanisław Matuszak.
Pierwsze zawody motocrossowe w Cieszynie odbyły się w lipcu 1975 r. Stanowiły one eliminacje do mistrzostw Polski. Nasi crossowcy startowali w nich jako nowicjusze. Mimo to do udziału w mistrzostwach Polski zostali zgłoszeni już w rok później, jako 14. klub motorowy w kraju.
W r. 1977 startowali przede wszystkim w kategorii młodzieżowej, czyli w klasie 125 cm. Debiut wypadł powyżej oczekiwań. W klasyfikacji drużynowej klub został sklasyfikowany na VI pozycji, a Antoni Adamczyk zdobył tytuł II wicemistrza Polski w kat. 125 cm.
Rok 1978 potwierdził, że uzyskane wyniki nie były przypadkowe. Zawodnicy trenowali wiele i solidnie. W klasyfikacji drużynowej awansowali na V miejsce, wyprzedzając z dużymi tradycjami Klub Motorowy w Szczecinie. Postęp nastąpił także w punktacji indywidualnej — A. Adamczyk zdobył tytuł I wicemistrza kraju w kat. 125 cm.
Zdołał go wyprzedzić tylko Ryszard Długołęcki ze „Stomilu” Olsztyn. W pierwszej dziesiątce znaleźli się również dwaj klubowi koledzy Adamczyka: Marian Waligóra i Tadeusz Chraścina. Pod koniec lat 70. zadebiutował na terze duży talent, Gerard Gorgosz.
W 1979 r. wywalczył on mistrzostwo strefy południowej w klasie 125 cm, powtarzając sukces w 1930 i 1981 r. Obok M. Waligóry należał do krajowej czołówki. Ponadto obaj byli w zasięgu zainteresowania trenera kadry mgr. Mirosława Malca.
Spory sukces zanotował KM w 1982r. Niespodziewanie crossowcy z Cieszyna zdobyli tytuł mistrza strefy południowo – zachodniej, wyprzedzając „pewniaka” — Górnika Czerwionkę. Mistrzem strefy został też M. Waligóra, a G. Gorgosz był na III miejscu (obaj w kl. 500 cm). W klasyfikacji drużynowej mistrzostw Polski zespół został sklasyfikowany na VI pozycji. M. Waligóra zajął w „pięćsetkach” IV miejsce, a do tytułu .II wicemistrza kraju zabrakło mu tylko 2 pkt. Wśród najlepszych znaleźli się także jego koledzy klubowi: G. Gorgosz, T. Chraścina i Stanisław Brzezina.
W 1983 r. M. Waligóra powtórzył sukces z 1982 r. w kl. 500 cm, a G. Gorgosz (500 cm) i T. Chraścina (250 cm) zostali mistrzami strefy. Drużyna została sklasyfikowana w zawodach strefowych na II, a w mistrzostwach Polski na VI miejscu. W kadrze znajdowali się M. Waligóra i G. Gorgosz. Rok 1984 był jakby uboższy w sukcesy. Jedynie M. Waligóra uzyskał znaczny wynik, zostając II wicemistrzem Polski w kat. 500 cm. W rok później zespół został wzmocniony Morawianinem Mirosławem Hanaczkiem, który był notabene luźno związany z cieszyńskim KM od przynajmniej 6 lat. Wielokrotnie przebywał ponad 45 km dzielące Paskov od Cieszyna. Przyjeżdżał 1 dzielił się wiedzą z młodszymi od siebie crossowcami z Cieszyna. Robił to społecznie. Pierwszy rok startów w „stajni” KM przyniósł mu tytuł „mistrza Polski w kat. 500 cm. Tym samym zastąpił na mistrzowskim tronie Stanisława Olszewskiego ze „Stomilu”. Był to wówczas pierwszy przypadek w tym sporcie, że ten sam zawodnik zdobył tytuł najlepszego w dwóch krajach. Przedtem, w 1980 r., został indywidualnym mistrzem CSRS. Zresztą kat. 500 cm uznano za „cieszyńską”, gdyż M. Waligóra ponownie został II wicemistrzem. Po raz pierwszy z jak najlepszej strony pokazał się na krajowych torach Andrzej Tomiczek (VII miejsce w kl. 500 cm). W punktacji zespołowej drużyna KM zajęła V pozycję.
W 1986 r. M. Haneczek powtórzył sukces, zdobywając po raz drugi mistrzowską szarfę. Nie dał szans dużo młodszym: Krzysztofowi Serwinowi, Łukaszowi Lonce i Zbigniewowi Banasikowi. Tym razem do siadał „Hondy” model 85. z silnikiem chłodzonym wodą z dużo większą mocą (60 KM) i poprawionym tylnym, zawieszeniem. Natomiast w klasyfikacji zespołowej mistrzostw Polski niewiele brakowało, aby zespół KM Cieszyn zajął III pozycję. Nie doszło do tego, gdyż zabrakło na starcie T. Chraściny, a M. Waligóra doznał kontuzji.
W ubiegłym roku wystartował w barwach KM, obok Hanaczka, drugi Czechosłowak. Jerzy Stodulka. Podbudowany takimi asami zespól jeździł doskonale. Na torach w Sochaczewie i w Szczecinie nasi crossowcy sięgnęli po ras pierwszy po tytuł mistrzowski w klubowych mistrzostwach Polski. Drużyna KM pokonała takie potęgi, jak „Stomil” Olsztyn, „Budowlani” Gdańsk czy „Górnik” Czerwionka. Dobrze pojechali cieszyniacy w eliminacjach mistrzostw Polski. W punktacji drużynowej zespół został sklasyfikowany na IV miejscu. Jest to najlepsza pozycja uzyskana w dotychczasowych startach. Szarfa wicemistrza Polski w kl. 500 cm przypadła J. Stodulka, a na IV pozycji został sklasyfikowany M. Hanaczek. Ponadto tytuł II wicemistrza Polski w kl. 125 cm wywalczył A. Tomiczek. Ten ostatni uczestniczył również w Sześciodniówce, zajmując 32 lokatę. Jak na debiutanta, to całkiem dobry wynik.
Obecnie trzon zespołu, obok wymienionych, tworzą: Józef Stachoń, Bronisław Heller, Stanisław Brzezina, Franciszek Stoszek, Andrzej Brudny.
KM uzyskuje od lat sukcesy organizacyjne. Wysoką notę zdobywają imprezy o puchary: MON TVP i „Sportu” eliminacje do mistrzostw Polski czy zawody sidercrossu. W 1977 r. odbyły się w Boguszowicach eliminacje do mistrzostw krajów demokracji ludowej w klasie 125 cm. Natomiast w maju 1984 r. władze Federacji FIM powierzyły KM organizację międzynarodowych zawodów krajów socjalistycznych o „Puchar Pokoju i Przyjaźni”. Na boguszowskim torze było można zobaczyć doskonałych jeźdźców, m. in. Aleksieja Zorina, Andrisa Krestianowa (ZSRR), KormeIa Nemetha, Laszlo Gyrasnika (Węgry) czy Nikelaja Solirowa (Bułgaria). W II reprezentacji Polski jechali M. Waligóra i G. Gorgosz. Niespełna 3 miesiące temu działacze z Cieszyna byli współorganizatorami ciekawych zawodów w hali katowickiego „Spodka” 2-dniowa impreza nosiła nazwę „Sport i muzyka”. Uczestniczyli również motocykliści z NRD, CSRS i Austrii. Z naszych zawodników najlepiej zaprezentowali się J. Stodulka i A. Tomiczek.
KAZIMIERZ RASZKA